donderdag 9 juni 2011

About the Universality and Unity
of
Spiritual Experiences.

0. Introduction:


One Temple for all,
for all, One God.

Manifold worlds dwell in the Abode of the Almighty,
and the Holy Spirit soars throughout.

The Renovation of the World will come,
the prophecies will be fulfilled.

People will arise and build a New Temple

(Leaves of Morya's Garden, Book One)



Vooreerst: Deze morgen had ik weer een aantal gedachten over en voor mijn blog. Ik heb de naam veranderd in 'Pensées', maar dit is geenszins een verwijzing naar de strikt rationalistische opvattingen van mensen zoals René Descartes. Nee, dan zit ik filosofisch allicht iets dichter bij Blaise Pascal, en rekening houdend met het feit dat mijn blog allicht meer over gevoelens dan over gedachten zou kunnen gaan, en dat ook de intuïtie een grote rol speelt en steeds meer zou moeten spelen, is er toch een grote kans dat ik dit later opnieuw zal moeten veranderen. ;-) We zien wel... Een tweede gedachte was dat ik ook in het Engels zou kunnen schrijven, en zo méér mensen zou kunnen bereiken. Ook dat moet ik nog verder in overweging nemen. Misschien maak ik deze blog wel dubbel: zowel in het Nederlands als in het Engels, we zien wel... ;-)

Maar over het onderwerp nu. Ik weet al langer dat spirituele ervaringen universeel zijn, en niet alleen dat ze universeel zijn, maar ook dat ze één zijn. Mensen die een hogere dimensie raken, weten en ervaren dit. Op dergelijke momenten weten en ervaren ze dat spiritualiteit de grenzen tussen de verschillende religies en opvattingen overstijgt. De spirituele ervaring is één en universeel. Goeroes, zoals Sai Baba van Shirdi en van Puttaparti (Sri Sathya Sai Baba) hebben dit ook aangetoond. Echte spiritualiteit is één en overstijgt de grenzen tussen de verschillende religies en opvattingen. Misschien hierover later meer...

En later moeten we het ook nog hebben over spiritualiteit en politiek, links en rechts, en hoe het mogelijk is om tegelijkertijd spiritueel en 'links' (lees : sociaal-economisch links) te zijn... Maar hierover later meer... ;-)

En een verdere bedenking is deze: in deze eerste berichten van mijn blog ben ik eerder geneigd om een aantal zeer diverse onderwerpen aan te brengen, zonder ze evenwel onmiddellijk verder uit te werken, want dat komt dan eventueel later wel. En het feit dat ik hier momenteel maar sporadisch berichten post, heeft ook te maken met het feit dat ik dergelijke onderwerpen vroeger al uitvoerig besproken heb, en dat ik momenteel niet zo'n behoefte voel om (veel) te schrijven. Maar misschien komt dat later wel terug. We zien wel. Wat deze blog betreft wil ik geen dwang, en kies ik voor een organisch-cyclische evolutie.